sâmbătă, 8 martie 2014

Şaga

- Băi băiete lasă poezia şi revino pe Pământ! mă certă Spinul după ce-mi citi postarea de ieri.
- Eu cred că poezia e singurul lucru care ne mai ţine pe Pământ, măi Spinurelu'.
- Cu poezia nu faci nimic, asta e clar. Vremurile alea, în care poeţii conduceau oşti şi aveau putere de decizie în societate, au apus demult. Uite, azi e ziua Femeii, deci oarecum şi a Pământului, care sigur nu are chef şi nici nevoie de poezia ta ca să se învârtă. În plus, ce viaţă au poeţii adevăraţi? Femeile fug de ei ca de ceară.
- Cum ca de ceară?
- Lasă, era o sinteză prea subtilă pentru tine, esenţialul e că trebuie să abandonezi obiceiul să fredonezi poezi.
- Poezii, cu doi i, Spinule.
- Bă tu chiar nu ai auz? Că ironia văd că ţi s-a tocit demult. Ritmul celor trei "zi" mi-a interzis al doilea i. Păcat că trebuie să îţi explic asta. Plănuiam să îţi explic chestiuni mult mai dificile azi. Dar mai bine plec la nevastă-mea.
- Scuză-mă, nu am fost atent, dar sunt pregătit să te ascult. Nu ştiam că te-ai luat cu Roza.
- Multe nu ştii tu. Ia să ne uităm la clipul ăsta.




M-am uitat la clip încercând să par serios. Apoi Spinul şi-a început lecţia:
- Pe lângă faptul că Shaggy nu poate cânta e demn de apreciat că încearcă. Din prima ne putem da seama că se pune într-o poziţie obedientă faţă de restul trupei. Observi că sunt numai femei. Unele dintre ele ştiu să cânte, altele se prefac. Aşa e cu clipurile în ziua de azi, trec peste. Dar care e ideea?
- Păi ceva odă adusă femeii, chiar că merge azi, de 8 martie.
- Nu asta e ideea. Ideea e că femeia poate aduce pe lume copii, ceea ce trebuie înţeles şi respectat. E veche practica asta, chiar dacă se ascunde sub formele cele mai superficiale azi. Shaggy, sau mai degrabă regizorul videoclipului, a avut intenţia să ne facă să simţim nevoia de a respecta femeile. Intenţia e bună, dar moda asta, cu cuvinte scrise şi expresii tâmpe în prim plan, a fost depăşită chiar şi de reclamele orange. Bine, clipul e vechi de 12 ani, la vremea lui era în ton. Ce ar fi de criticat, este că a intodus şi panarame. Bassista şi chitarista habar n-au ce ţin în mână, spre deosebire de vioriste şi cor, care sunt muzicience. Toboşăriţa e simpatică, se distrează chiar dacă nu prea ştie multe. E foarte ironic cadrul de la minutul 1:36, când la cuvântul PRECISE ne zâmbeşte o asiatică având un cuţit în mână...în fine, sunt mai multe chestii discutabile în clip. Dacă ar fi fost chiar pe bune ideea, trebuiau găsite acele icon-women care să ne convingă. Criteriul de selecţie nu a fost puterea feminină, ci ca ele să dea bine pe lângă răţoi; şi aşa ajungem la clipul cu numărul doi.




M-am uitat şi la videoclipul ăsta. Melodia o ştiam demult, dar prima oară am avut ocazia să văd şi clipul.
Perfect explicabil la cât soare e afară, am de câteva zile un chef turbat să mă frec de garduri verzi şi dresuri roşii, în lipsă de alte opţiuni mai moi. Aşa că m-am dus până la baie, iar când m-am întors, Spinul era pus pe glume:
- Aşa-i că-i tare?
- Ei aş! Ce să fie tare?
Evident că ceva fusese foarte tare, dar nu ştiam la ce se referă înţeleptul. În fine.

- Aici Shaggy e mai în elementul lui. De la început, pe un fundal flamencos, ne invită cele două nane în casa dărăpănată, care de fapt e un palat. Adică avem de-a face cu cazul tipic al basmelor - femeia urâtă pe dinafară şi frumoasă pe dinăuntru. Bun, intrăm şi izbucneşte petrecerea, cu un lait-motiv spaniolesc la trompetă ce binevesteşte spectatorii. Shaggy-în costumul-cu-totul-şi-cu-totul-de-Aur, împreună cu fraţii Brian & Tony Aur, sunt feciorii care dau chef când împăratu' nu-i acasă: ruleta se învârte, dansatoarele mişună peste tot, tacâmul e complet: hei fato sexy, îmi place cum curgi, trupul tău mă izbeşte fără control...
- Zice şi arată la un moment dat că ea-şi pune trupul pe el, ca tavanu' pe podea. O imagine cosmică de-a dreptul.
- Se încinge petrecerea: mărimea lu' Shaggy nu e mică, e înaltă, hainele cad, vecinii ascultă, până dimineaţa bang-bang se mişcă pereţii cad sticle goale de licori (1:14), mna, scenariul clasic de futai. Unul din fraţii Aur se trezeşte cu două dansatoare, râd fericiţi în pat, băiatu' cu lait-motivu' bea din trompetă tolănit fain lângă altă dansatoare (1:20). Şi ajungem la băiţa lu' Shaggy. Răţoiul e oldschool, face cipa-cipa în copaie. O figurantă îi toarnă apă clocotită pe ciucurel - cadrul cel mai funny, 1:28-1:31 - ne mai zice el câteva, după care se spală şi ele trei una pe alta. Apoi se trece la dansul tematic, cu fese scoase şi cadre foarte inteligente. Shaggy se apucă de barbut, aruncă zarurile printre picioarele fetii, dă numa' 5-2 aşa că le sfărâmă 3:00-3:06. Mai trage o băiţă în copăiţă, unul din fraţii Aur aruncă şi el zaruri direct spre întrepicioarele fetii, Shaggy râde, şi gata. Care ar fi concluzia?
- Păi...
- Femeia este un bibelou de cauciuc care face petrecerile să meargă, nu?
- Nu neapărat, cred că Shaggy măcar are ironie, spre deosebire de ăla cu gura strâmbată aiurea, care chiar e tembel. Şi femeile sunt mai ok în clipul lui Shaggy.
- Nu-l ştiu pe ăla.
- Păi dă pe link.
- Lasă, să revenim. Observi cele două aspecte principale ale feminităţii: forţa şi carnalitatea, care doar artificial le separăm, ca să le putem formula, nicidecum să le înţelegem. Misterul trebuie păstrat neapărat.
- Cum adică neapărat? Nu noi bărbaţii trebuie să apărăm feminitatea cea profund misterioasă?
- Ba da, asta spuneam şi eu. Dar neapărat trebuie să ne oprim, ai obosit şi înţelegi greşit de acum încolo dacă vom continua. Hai mai bine să ne dăm prin M8ntmartre.




  
      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu